Vad får jag inte säga?

Vi hade en väldigt intressant diskussion i klassen tidigare idag. Frågan vår lärare tog upp var ”Är man lärare även på fritiden?” och mina tankar drogs nästan direkt till mig och mitt engagemang inom Djurens Rätt. Är jag fortfarande lärare när jag står på stan och delar ut flygblad som förespråkar vegansim? Vad ska jag säga när en elev frågar mig varför jag inte äter kött?

I ärlighetens namn kan jag inte förstå varför vi tala om krig och rasism i skolorna, men helt ignorerar det systematiska dödandet som många av eleverna själva är en del utav. Att det serveras kött i skolorna är i sig helt sjukt med tanke på att läroplanen är sprängfull utav riktlinjer som talar om för oss att ”skolan ska präglas av omsorg om individen, omtanke och generositet.” (LGR11, Skolans värdegrund och uppdrag, s.9)…

Hur som helst – jag har länge gått och funderat på vad jag skulle kunna säga till en tioåring när jag får frågan ”Varför äter du inte kött?”. Även om jag bara skulle svara ”För att jag inte vill.” så kommer mitt ställningstagande förmodligen att etsa sig fast hos personen på något sätt. Jag menar, tvättar du en röd strumpa tillsammans med vitt så kommer den att färga av sig. Och det klart jag inte vill att mina elever ska äta kött, men att hålla en lektion om djurindustrin för en fjärdeklass är nog inte helt problemfritt direkt.

Kommentera

