Filmpedagogik.

De två senaste veckorna har jag ägnat mig åt, bland annat, ett filmprojekt i Haparanda och deltagit i en fortbildningskurs i filmpedagogik. Plötsligt blev allting så självklart – det är ju det här jag vill! Det här är mitt drömjobb!
11657482_1074421999252043_245143497_nFilmprojektet gick ut på att 5 skitcoola tjejer (+ deras lärare) på Tornedalsskolan i Haparanda fick tillfälle att göra en kortfilm. Jag kom dit med utrustning och ledde projektet – trots att det var första gången så gick det utmärkt! Det resulterade i en ca. 5 minuter lång skräckfilm om ett gäng tjejer som försvinner i skogen under mystiska omständigheter á la Blair Witch Project.

11638083_1074421975918712_831730728_nFortbildningskursen i filmpedagogik höll till på Filmhuset i Stockholm under tre dagar förra veckan i ledning av Svenska Filminstitutet. Det var superintressant och jag uppmanar alla lärare och blivande lärare att använda sig utav film som ett verktyg i undervisningen – antingen genom att arbeta rent praktiskt med filmskapande eller lärande genom film. Läs mer om detta på Svenska Filminstitutets hemsida och kika även igenom första rapporten av kultursatsningen ”Skapande skola”.

Kommentera

