Lärarutbildningen.

Isabel Nigård studerar till Grundskolelärare F-3 vid Malmö högskola och kritiserar lärarutbildningen i sitt blogginlägg Hur ska lärarutbildningen kunna forma mig till den lärare jag vill bli? Hon skriver, bland annat, att mycket av det som dem gör inte kommer att komma till praktisk användning i yrkeslivet och att det saknas något – hon efterlyser kompetensutbildning i hur man möter barnen där vi borde fokusera på vilka egenskaper som lärare bör utveckla för att kunna hantera framtida utmaningar. Jag förstår hennes frustration! Ta till exempel kursen jag går just nu; Matematik för grundskolelärare 4-6 del.1. Innehållet känns ganska varierande – vi har mycket kompetenta lärare som vet vad det är vi efterfrågar rent didaktiskt i vår utbildning, men det är mycket fokus på ämneskompetens. Och något som jag reagerade på var att vi endast har en lektion som vi kommer att ägna oss åt kulturskillnader inom matematik.

Jag skulle ändå vilja påstå att lärarutbildningen här i Luleå håller hög standard – i jämförelse med den bild jag får utav Isabel från Malmö högskola. Men anledningen till varför jag känner så starkt för lärarutbildningen vid LTU är på grund utav ett fåtal väldigt inspirerade lärare som ser utbildningens brister och tar in det som dem vet behövs i yrkeslivet. Det här är en av anledning till varför jag är skeptiskt till att gå lärarutbildningen på distans, mötet med dessa lärare är ovärderligt! Över lag är personliga möten det som gett mig mest under utbildningen och det jag kommer att komma ihåg. Men jag håller med om att vi behöver höja standarden och statusen för lärarutbildningen. Lärare är ett av världens viktigaste yrke och vi måste ha en utbildning som kan ge oss den kunskap vi behöver för att möta de utmaningar som vi kommer att stöta på i vårt yrkesliv. För vi kommer att möta utmaningar – barn med svårigheter, barn med diagnoser, barn utan svårigheter, barn som blivit utsatta för våld, barn som flytt från krig, barn som aldrig fått vara barn, barn utan föräldrar, barn som hatar allt, barn som inte vill leva. Hur ska vi veta veta hur vi ska möta dessa svårigheter? Hur ska lärarutbildningen kunna forma oss till de lärare vi måste bli?

En reaktion på ”Lärarutbildningen.

Kommentera

