Skulptering och färglära.

Igår hade vi vår första praktiska lektion i bildkursen. Vår första uppgift var att skulptera en fågel som har muterats och fått superkrafter. I denna skulptur skulle vi använda oss av både gips och papier-maché samt självtorkande lera. Vi hann tyvärr inte klart denna gång, men ni kommer att få se resultatet så småningom.

13020233_1250866428274265_678585487_n

Vi hade även lite färglära där vi gick igenom grunderna i att blanda färg. I kollaget ovan kan ni se min skeva lilla färgcirkel. Blandar man två primärfärger, exempelvis gult och magenta, så får man en så kallad sekundärfärg, orange. Pilarna i mitten visar vilken färger som är varandras komplementfärger, till exempel magenta och grönt.

Vi gjorde också två roliga övningar som man kan använda sig av i undervisningen i samband med färglära. I den första övningen fick vi höra ett ord och sedan måla den färg som vi associerade med det ordet. I mitt fall associerade jag till exempel ordet ”matte” med en klarblå färg och ordet ”politik” med en smutsigt blå kulör… I den andra övningen skulle vi måla ett abstrakt verk där vi utgår ifrån ordet ”afrika”. Jag är nöjd med vad jag åstadkom och dessa övningar kommer jag definitivt ha nytta av i mitt framtida yrkesliv!

Kommentera

