Sista lektionen.

Shit, vad tiden går fort! Efter tentan den tredje juni så får vi ”sommarlov”. Trots att denna läsperiod varit långt ifrån påfrestande så ska det faktiskt bli skönt – men jag kommer att sakna bildlektionerna.

Idag fick vi testa på att måla med flytande akvarellfärg. Vi arbetade tillsammans och resultatet blev fantastiskt! Jag ska nog köpa hem sån färg när jag får pengar över. På dagens lektion fick vi även göra kollage utifrån boken vi läste förra veckan och ta hem vår keramik. Glasyren blev inte alls som jag hade tänkt mig! När man väl kommer ut i arbetslivet bör jag nog testa sig fram innan jag låter eleverna jobba med keramik. Än känner jag mig inte helt säker med brännugnar och annat.

13288306_1279769685383939_351028886_o

Under denna kurs har jag lärt mig otroligt mycket och fått massor av härliga idéer till hur jag i framtiden kan arbeta med bildämnet – både teoretisk och praktiskt. Vår lärare Frida har gett oss massor av inspiration och gjort varje lektion lärorik! Bildämnet är, för många av oss, väldigt lustfyllt och roligt. Men det finns elever som förknippar bildlektionerna med prestationsångest och det får vi inte glömma. Det estetiska kommer inte helt naturligt för alla och vi som lärare har ett enormt ansvar över att skapa möjligheter för alla elever att utveckla sina förmågor i, om, med och genom bild.

Kommentera

