Mer film i skolan!

Idag fick jag testa på en ny roll – lärarstudentlärare. Redan i våras fick jag frågan om jag skulle vilja vara med och undervisa i svenskkursens ”filmdel”. Och självklart tackade jag ja! Idag hade jag min första lektionen med klassen och nästa vecka står jag framför lärarna som så småningom ska  arbete med förskoleklass till årskurs 3.

14329168_1369625509731689_1695583408_o

Och på tal om film, så skrev Suzanne Osten (barnfilmsambassadören) ett väldigt läsvärt och peppigt inlägg förra veckan;

https://barnfilmsambassadoren.wordpress.com/2016/09/09/dags-for-hosttermin-mod-och-nyfikenhet/

”Film är den konstart jag själv och min generation formats mest av. Idag är rörlig bild än mer närvarande i form av alla de nya plattformar som finns och med ett språk som barn och unga behärskar. Men de behöver hjälp att utveckla detta nya språk, att se igenom slappa stereotyper och få nya idéer. Hjälp att komma med egna bildberättelser. Skolan behöver ett nytt ämne: Se bild. Göra film.”

Precis så som Suzanne skriver så behöver skolorna jobba mer med film i alla aspekter – eleverna bör få kunskap i och om film, arbeta med film och lära sig genom film. Bland annat för att film och rörlig bild är en stor del av barnens vardag – men detta gäller dessvärre inte för alla barn. Alla elever har inte samma förutsättningar att kunna se film på sin fritid, vilket också gör filmarbetet i skolan till en demokratisk fråga.

Och lösningen är ganska enkel. Se, samtala och skapa mer film!

Kommentera

