Öppen dialog!

Jag har fått respons från en läsare över det jag skriv i inlägget Don’t mourn, organize!. Personen skrev bland annat; ”Din roll som lärare är att vara 100% objektiv. Dina personliga åsikter får absolut inte påverka barnen. Gör du detta begår du tjänstefel. Jag känner en oro när du skriver att du önskar att vissa människor inte ska finnas p.g.a. deras åsikter. Det strider helt mot värderingen om alla människors lika värde.”

Jag reagerade väldigt starkt på hur denna person (miss)uppfattade det jag skrev och därför kändes det viktigt för mig att publicera mitt svar på bloggen.

Hej ***!

Jag förstår dina tankar och att du blir orolig, men jag tror du och jag ser på detta på olika sätt. Jag anser att de högerextrema värderingar som bland annat Donald Trump, Marine Le Pen och Jimmie Åkesson förmedlar är kränkande och omänskliga. Dessa tre personer värderar människor olika beroende på hudfärd, etnicitet och härkomst och det är inte okej – inte enligt mig och inte enligt skolans värdegrunder. Deras åsikter motsätter sig ”alla människors lika värde”! Jag säger inte att dessa personer inte får finnas, jag konstaterar bara att OM vi lärare är tydliga med vad skolans värdegrunder är och förmedlar dessa i vår undervisning så kommer inte hatiska människor som Donald Trump, Marine Le Pen eller Jimmie Åkesson att existera i framtiden. Vi som är lärare i de yngre årskurserna har ett mycket större fostrande uppdrag och då krävs det att vi förmedlar och förvaltar skolans värdegrunder i vår undervisning. Ju äldre eleverna blir ju mer kan vi släppa på tömmarna och vara mer objektiva i undervisningen.

Jag hoppas detta kan hjälpa dig att förstå mina tankegångar. Jag vill verkligen inte framstå som en dålig människa! Tack för att du anmärker på vad jag skrivit så jag får möjlighet att ifrågasätta, definiera och tydliggöra mina tankar. Som du säger – dialogen är enormt viktig! Och vi kan nog båda enas om att högerextremism är ett hot mot demokratin och alla människors lika värde. Det vi kan göra är att ge eleverna kunskap och verktyg för kritiskt tänkande! Detta är nu viktigare än någonsin med tanke på alla ”alternative facts” och ”fake news”.

The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.
Ha en fin dag!
/ Mimmi

Kommentera

